Nuffnang Gadget

September 14, 2007

Andai Ini Ramadan Terakhir....

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
Tentu siang ku sibuk berzikir
Tentu aku tidak akan jemu-jemu melagukan syair rindu
Mendayu.. merayu.. kepada-Nya Tuhan yang satu


Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
Tentu solat ku kerjakan di awal waktu
Solat yang ku kerjakan sungguh khusyuk lagi tawadhu'
Jasad dan qalbu bersatu memperhambakan diri
Menghadap Rabbul Jalil... menangisi segala kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil a'lamin"
Sesungguhnya solat ku, ibadah ku, hidup ku dan mati ku....
Ku serahkan hanya kepada Allah s.w.t. tuhan seru sekalian alam

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
Tidak akan aku sia-siakan waktu walau sesaat yang berlalu
Setiap masa tidak akan aku biarkan berlalu begitu sahaja
Di setiap kesempatan juga masa yang terluang
Alunan Al-Quran bakal ku dendang.... bakal ku syairkan

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
Tentu malam ku sibuk dengan bertarawih, berqiamullail, bertahajjud
Mengadu... merintih.. meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-Mu
tapi... aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-Mu"

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
Tentu diri ku tidak akan melupakan mereka yang tersayang
Mari kita sama-sama meriahkan Ramadhan ini
Kita buru... kita cari... suatu malam idaman
Yang lebih baik dari seribu bulan

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
Tentu aku bakal menyediakan batin dan zahir
Mempersiapkan diri... rohani dan jasmani
Menanti-nanti jemputan Izrail
Di kiri dan kanan... lorong-lorong redha Ar-Rahman
Duhai Ilahi...

Andai ini Ramadhan terakhir buat kami
Jadikanlah ia Ramadhan paling berseri dan paling bererti
Menerangi kegelapan hati kami
Menyeru ke jalan menuju keredhaan serta kasih sayang-Mu Ya Illahi
Semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti

Namun....
Tidak ada manusia yang bakal mengetahui
Apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
Yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
Berusaha.... bersedia... meminta belas-Nya....

15 yang komen:

unicorn said...

kau selalu post entry yg berbunga2 bahasanyer.... indahnyer bahasa...bahasa jiwa bangsa..hehehe..

chot said...

insaf2...

Anonymous said...

Hmm..indahnya kata2 nih..renungan bersama ada benarnya kata2 tuh...bila manusia ingat semua tuh barulah nak insaf kalu tak mmg leka je..
Bila baca tajuk nih..terus je renung diri, adakah kita smmgnye bergitu???

AiRynnz said...

jika ini ramadhan yang terakhir,
biarlah ramadhan ni memberikan 1000 sinar keberkatan dalam hidup kita...

selamat berpuasa alycia :)

zool said...

semoga kita mendapat keberkatan darinya...

sebol said...

Karangan sendiri ke sajak tu?

anyway Telur Goreng

ghimau said...

ramadhan oh ramadhan.. ramadhan ertinya panas..

InT@N said...

insap2 sekejap...

alycia said...

unicorn
sbnrnya entry ni aku dpt dr email.. sbb aku suka bahasa dialah aku tepek kat sini hehe..

chot
alhamdulilah..

anoy
insya allah, sama2 kita insaf sempena bulan yg barakah ini...

airynnz
Insya Allah.. selmat berpuasa juga ye...

zool
amin..

sebol
nie dpt dr email... indahkan bahasa org yg menciptanya.. aku pun tak taulah nie sajak ke ape...

en hakes
baru tau ramadhan ertinya panas.. thanks for your info..

intan
Insya Allah, sama2 kita insaf..

ah kim said...

Salam.

Manyak sedih lo baca lu punya sajak ho? Tapi aa itu maciam aa manyak pengajalan lu tau ka? bagut! Wa suka!

Nyalan lulu la ho. Telima kasih.

Abang Long said...

Salam Ramadhan. Terima Kasih kerana berkunjung ke Blog Abang Long. Apapun bagi entri ini, yang penting adalah melaksanakan setiap perintahNya.

ghimau said...

sedih itu makanan rohani, gembira itu makanan jasmani. Firman ALLAH : "Kujadikan setaipa yang ada di langit dan bumi itu berpasang pasangan"

Pasangan gembira tentulah sediah, barulah sempurna hidup, moga-moga menuju insan yang kamil (sempurna)

alycia said...

Abg LOng
Insya Allah..

En hakes
wah, terpegun sekejap bc komen en hakes...

mama ranggie said...

karya yg memberikan keinsafan..terima kasih kerna membantu menyedarkan.ikhlas mama..

alycia said...

mama ranggie
Alhamdulilah.. semoga kita sama2 beroleh keinsafan...

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com