Nuffnang Gadget

September 22, 2008

Lailatul Qadar...

"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid," kata Abah separuh memerintah.
Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja.
Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh ke masjid.
Jangan melawan.
Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.
Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh,
aku lihat kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid.
Ajaib.
Abah macam tidak nampak keganjilan itu.
Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah.
Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku.

"Kenapa?" tanya Abah.
"Lailatuqadar," kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.
"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid?"
Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

"Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor..
pasal tu kubah tu dorg angkat letak kat tanah..Bodoh,"
sambung Abah memaki lagi.
Kalau emak ada di sini tentu dia angguk sahaja.
Terima sahajalah. Jangan melawan.
Kadang-kadang Abah lupa yang aku tidak duduk kampung lagi.
Aku cuma pulang untuk cuti raya.

~ haha, lawak betul aku baca cerita ni...
lagi pun pagi2 Isnin ni biasalah, black monday..
lagi2 tengah mood nak raya nih..
layan kan ajer lah... ~

3 yang komen:

viruspadu said...

hikhikhikhik

ghimau said...

adus.. ko ni zura oi.. bikin suspen gua la...

InT@N said...

a'ah l awat suspennnn je...tp klakar ler...=P

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com