Nuffnang Gadget

September 5, 2008

Ramadan Yang Pertama...

Alhamdulilah, hari ni genap 5 hari kita semua menunaikan ibadah puasa...
dan aku begitu bersyukur sekali sebab dapat menunaikan ibadah ini walaupun
dengan seribu kepayahan...

ohh, nape ekkk aku katakan Ramadan ini ramadan yang pertama bagi aku...

1. sebab inilah ramadan yang aku tunaikan sebagai seorang isteri chewahhhh... lain betul puasa masa kita bujang dan dah kawin... dulu masa aku belum kawin aku tak pernah fikirkan pasal harini nak buka apa, nak sahur apa.. semua mak aku dah sediakan.. balik rumah tau dah siap ajer... tapi sekarang bila dah kawin dan duduk sendiri barulah tau macam mana peningnya kepala nak fikirkan pasal menu berbuka.. yelah, tak boleh lah asyik nak fikirkan tekak sendiri ajer.. kenalah fikirkan pasal suami sekali... lepas tu masa sahur aku kena bangun sebab nak sediakan juadah sahur.. walaupun simple tapi aku seronok.. terasa bahagia nya hidup berumahtangga...

2. sebab aku peknen time pose... memang tak boleh nak kata apa.. aku kan mengalami morning sikness yang teruk... pastu kira dalam 2 minggu nak pose tu morning sikness aku dah kurang.. dah ada selera makan dah.. tapi bila time pose jer dah jadi balik.. masa hari pertama pose tu aku memang tahan.. yelah masa tu cuti kan, pastu berbuka puasa kat rumah mak aku.. takdelah terasa sangat.. walaupun rasa pening tu ada dan aku muntah entah berapa kali entah... tapi bila masuk hari kedua jer, terus aku melepek... pagi ok lagi.. tapi bila petang jer mulalah aku muntah-muntah sampai time buka.. memang tak larat nak masak.. nasib baik en ajip cuti tolong belikan juadah berbuka... tima kasih ye papa... tapi aku tahan jer sebab lagi 2 jam jer lagi nak buka.. sayang lah pulak... start hari ke 3 pose barulah aku boleh control balik pose aku... aku kena minum susu sebelum tido.. pastu masa sahur kena makan berat-berat macam nasik.. pastu kena minum susu... masuk hari ke 4 pose aku dah rasa ok sikit dah.. cuma bila time petang muntah tu biasalah, tapi takdelah kerap sgt mcm hari ke 2... ok lagilah.. boleh masak lagi... alhamdulilah.... walaupun perit, tapi inilah kenangan yang paling tak dapat dilupakan.. mungkin bukan semua wanita pernah mengalaminya kan kan kan...

so, aku sentiasa berdoa agar Allah kuatkan aku untuk menjalani ibadah puasa ni.. memang lah kalau peknen tak larat boleh bukak.. tapi seboleh-bolehnya aku cuba untuk berpuasa.. kalau dah betul-betul tak larat baru bukak...

ok, selamat berpuasa ye semua....

3 yang komen:

Anonymous said...

best kn posa time ni..

posa bersama org tersayang..

buka posa pun sama..

time paling best..BUKA POSA SAMA MY ISTERI...

paling xbest..time sahur..

kena bgn pg..

time bujang dulu xkisah..

xbgn pun xpe..

tp sikalang kena bgn...

isteri penat2 msk..kena mkn gak..

huhuhuhu...

isteriku memang BESTTTTTT!!!!!!

Norsya said...

Sedih entry nih...
wah, kagum dgn pengorbanan wanita n isteri..tabah n sabar..:)

skrg duk berdikari dh tahu dh pahit maung idup, hidup x semudah yg disangka..tp seronok idup sebab ada chy kegembiraan walaupun x lame..huhuhu..:)

ghimau said...

Selamat berpuasa..

Gua dah mula update blog balik.. rajin2 la ziarah :)

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com