Nuffnang Gadget

July 17, 2009

Menonton TV Bersama Adam...

actually aku nak kongsi sesuatu dengan korang.. aku ni suka blog walking kat blog-blog orang lain... sajer nak berkongsi cerita dengan orang.... tengok aktiviti orang.. bukan nak meniru, yelah dah blog ni kan free.. tapi sekadar mencari idea baru tak salah kan...

dan tetiba aku terjumpa blog ni... dan aku suprise sangat sebab yang tulis blog ni orang kita, orang Malaysia, bangsa Melayu yang sanggup berkongsi pengalaman dia berkongsi cara-cara stimulate our baby mind since from baby... thanks to Mummy Qarissa a.k.a Watie Aziz.. aku baca artikel yang Watie tulis tentang Menonton Bersama Bayi Anda.. dan aku berazam nak applykan semua yang aku baca ni untuk anak aku, Adam... yelah, bukan senang orang nak berkongsi ilmu dan pengalaman dengan orang lain kan... aku pun rasa banyak sangat benda yang aku tak tau.. dan memang dalam hati aku, aku nak ajar anak aku jadi cerdik pandai, jadi genius.. mak bapak mana yang tak nak anak dia pandai ye dak... cuma aku masih belum sempat khatam lagi blog http://geniusbabyonboard.blogspot.com/ and http://geniusqarissa.blogspot.com/ ni.. Insya Allah, perlahan-lahan aku nak baca semua entry yang watie tulis dan aku nak applykan pada Adam ikut perkembangan usia Adam...

so, perkara baru yang aku belajar ialah menonton bersama bayi anda.. memang aku akui sebelum ni sejak baby lagi aku memang dah dedahkan Adam depan TV.. dan I'm suprise because dia memang akan tekun dan leka setiap kali menonton TV... biasanya aku akan biarkan dia tengok TV sorang-sorang sebab sambil tu aku boleh siapkan kerja-kerja rumah yang patut.. yelah, ibu sekarang kan semua bekerja.. kena terkejar-kejar masa nak jaga anak, buat kerja rumah, masak, jaga laki lagi... kan elok ada bibik hehe.. so, dengan cara melekakan Adam depan TV aku rasa salah satu cara aku dapat siapkan kerja-kerja rumah.. rupanya aku silap.. sebenarnya kita kena bersama-sama menonton bersama bayi at least SEKALI sehari... menonton maksudnya duduk bersama, baring sebelah ke tak kisahlah.. janji kita involve dengan cerita yang ditonton.. dan seolah-olah menunjukkan yang kita pun interested dengan apa yang baby kita tengok... sambil-sambil tu boleh menyanyi, gelak sama, berborak-borak sepanjang menonton...

dan berdasarkan apa yang aku baca pada blog http://geniusbabyonboard.blogspot.com/ tu, aku cuba applykan dan buat pada Adam...

1. betulkan dulu cara baring dia.. sebelum ni aku baringkan dia mengiring... maknanya Adam akan menonton TV dari sebelah tepi... tapi rupa-rupanya salah.. aku tengok Watie baringkan Qarissa secara menegak.. maksudnya matanya tepat arah TV.. dan bantal tu kita tinggikan sikit biar badan dia dapat tegak sikit.. sekarang ni bantal 4 petak papalah yang jadi mangsa hihi... so, baby akan rasa lebih selesa dan tumpuan lebih ke arah TV... -done

2. Bersama-sama menonton bersama bayi... masa 1st ni aku suruh papa dia yang buat (sbb malam tu aku sibuk mengemas baju sebab esok papa Adam nak gie kursus)... time ni papa bukak movie Ice Age 3... aku cakap kat papa ... "pa, cuba sambil tengok TV ngan Adam tu borak dengan dia.. cakap tu lion.. tu mama elephant... tu baby dinasour.... ".. then papa pun ikutlah apa yang aku ajar... mula-mula Adam senyap jer tengok TV... leka lah gamaknya tu.. tapi lepas tu baru dengar dia cakap (Sambil hisap puting)... "Hu...Hiiiiii...." wahhhhh, it's done... memang betul.. nampak Adam seolah-olah faham apa yang papa cakap... dan nak sama berborak tentang apa yang dia tengok... thanksss a lot watie sebab share pengalaman watie .. I'm really appreciate it... - done -

start daripada hari tu aku memang bertekad dalam diri aku nak meluangkan masa yang berkualiti at least SEKALI sehari bersama Adam.. paling kurang pun 5 minit jadilah...buat aktiviti yang boleh stimulatekan pemikiran dia.. inilah pelajaran pertama yang aku dapat start lepas aku baca blog http://geniusbabyonboard.blogspot.com/.. thanks a lot watie....
p/s : aku pernah terbaca dan ada jugak member aku bagitau... apabila kita selalu dedahkan baby dengan TV nanti anak akan jadi hyperactive... hanya bagi menonton dalam 2 jam sehari... so, anybody can comment about it... yelah, I'm new mama.. banyak benda yang aku tak tau, aku nak belajar, aku nak improve.. mungkin pendapat dan pengalam ibu-ibu yang lain boleh membantu...

... lekanya Adam tengok TV.. tengoklah mata dia tuhh ...

... channel kartun favourite Adam.. Chanel 613 - Disney Playhouse ...

... mama tengok TV dengan Adam ... sorry papa, bantal 4 petak papa kitaorang pinjam ...

4 yang komen:

Farahanna said...

alahai comeynyer adam tgk tv...
cmey mata dier...

Watie Aziz said...

Azura, tq so much for this entry ..i really appreciate it ..:) suka i tgk Adam looks happy menonton & i rasa terharu pulak sebab tak sangka tulisan i jadi panduan ibu-ibu lain. hehhehe..happy bila u kata adam membebel-bebel kuarkan bunyi when his father talks to him!! hehehhee..

alhamdulillah, tak sesia lah i share my thoughts,dapat jugak young parents amaalkan. I tak lah pakar dalam hal nih, cuma just share apa-apa yg i rasa betul & apa yg i buat to my lovely Qarissa.

hope we can keep in touch kay Azura!! happy teaching & watching with Adam ..semoga dia jadi genius baby!! Amin..

~~@lyci@~~ said...

hanna:
hai dear.. lame xdgr berita...

watie aziz:
tq so much to u too.. i,m very appreciate ape yg u tulis.. Insya Allah, we keep in touch..

nizza-abira said...

Thanks alycia coz share pulak blog tu kat sini. hope bila nizza dah ada baby niza leh jadi kan panduan & praktikkan :)

***bolat mata adam!

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com