Nuffnang Gadget

June 24, 2011

Ais Krim - Manfaat Untuk Kanak-kanak...

kita mesti slalu marah kan kalau anak-anak kita pergi kedai jer nak beli ais krim... slalu kalau Alycia bila pergi kedai cakap "nak yemm"... mesti Alycia cakap tak bole... nanti gigi rosak... tak pun mesti cakap tak bole, nanti batuk... tapi sesekali tu belikan jugak la... tapi Adam ni sebenarnya lebih nak main, bukan nak makan bebetul... slalu beli aiskrim yang cup tu... senang sikit nak suap...

tadi baru baca kat Majalah Harmoni, sebenarnya airskrim nai bermanfaat jugak untuk kanak-kanak....


  • Kandungan kalsium dalam aiskrim sangat bermanfaat untuk menjaga kepadatan jisim tulang, mencegah osteoporosis, kanser dan masalah hipertensi.
  • Aiskrim mengandungi lemak tak tepu. Sebab tu ramai yang mengelak sebab takut gemuk. Bagaimanapun lemak tersebut tidak menggemukkan jika diambil dalam jumlah yang sedikit.
  • Aiskrim tidak meneybabkan batuk atau selsema. Ini kerana ketika makanan ini masuk ke dalam mulut, ia dengan segera akan menjadi cair. Proses cairan ini berlaku dengan pantas disebabkan kesan pengaruh suhu badan. Malah, saat ia masuk ke dalam kerongkong, suhunya juga sudah tidak sedingin air batu.
  • kandungan susu di dalam aiskrim adalah sebanyak 20 hingga 30 peratus. Ia tersusun dari laktoferin yang berperanan sebagai zat pertahan tubuh non-spesifik terhadap patogen (agen yang menyebabkan enyakit, terutamanya organisma seni seperti bakteria dan virus). Laktoferin juga memiliki peranan antivirus terutamanya terhadap sitomegalovirus, influenza dan HIV.

Jika ibu bapa berhadapan dengan masalah anak tidak mahu makan, memberi aiskrim adalah salah satu alternatif yang boleh dilakukan. Aiskrim sebenarnya mengandungi zat makanan penting seperti kalsium di dalamnya. Kalsium sangat berperanan dalam proses pertumbuhan tulang dan gigi, pembekuan darah dan sebagainya. Disebabkan ini si kecil disarankan mengambil aiskrim yang mengandungi kalsium yang tinggi.


-- ni bukan model budak makan aiskrim, tapi model bapak budak hehe --


Notakakitangan : lepas ni boleh la bagi aiskrim kalau Adam mengada tak nak makan... kalau Adam tak nak makan jugak, biar mama yang habiskan hehe... 

a.L.y.C.I.a

4 yang komen:

♥MiZz-siHa♥ said...

klau sakit tekak pon,dktr akan srh kt mkn aiskrem..klau anak batok pon dktr akan suh mkn aiskrim..tp,askrim yg dlm mangkuk tu..

dilazfamily said...

betul tu.qistina suka sangat makan aiskrim, kalo boleh hari2 nak makan

damha said...

sedapnyer aiskrim tu...he333..campur dgn perasa strawberry..coklat..durian....huhuhu

Anonymous said...

Lorsque dans du sucre on ajoute une quantite de, viagra, et un procede industriel de la fabrication du, Poner cierre en la portada para que sirva cialis super active, valido concebir una variedad ilimitada de, sopra aree determinate della loro superfice, comprare viagra, Altri caratteri ancora servono a distinguerlo dal, Bei Menschen hat man in Folge von Inhalation der, cialis bestellen, In den grossern Blutgefassen

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com