Nuffnang Gadget

May 24, 2013

Asal Usul Nama Rembau...

sejak lagu Rembau Most Wanted yang dinyanyikan oleh oghang ghombau ni ~ WARIS, 
femes pulak nama Rembau kan...


kalau sesiapa taktau, Rembau ni adalah salah satu daerah di Negeri Sembilan...
yang terkenal dengan kekayaan adat perpatihnya...

tadi masa baca surat khabar KOSMO, ada sejarah macam mana nama Rembau tu dicipta...
kok oghang ghombau tak tau ni osah lah....



Nama asal Rembau diambil sempena nama sebatang pokok merbau tua yang telah ditebiang pada awal abad ke 16 di kawasan yang dahulunya dipanggil Penagim. Ketinggian pokok tersebut dikatakan mampu mencecah awan ketika cuaca mendung.

Ketika pokok itu ditebang, ia tumbang ke arah utara iaitu di kawasan padi dan ia dibiarkan sahaja selama ratusan tahun. Mengambil kisah keajaiban pokok itu, penduduk menamakan kawasan itu daripada Penagim kepada Merbau. Disebabkan terdapat kekeliruan penduduk mengenai nama kampung itu dengan spesis pokok, lalu ia ditukar kepada Rembau.

ha, bagus jugak info ni...
Alycia yang oghang nogori ni pun baru tau...
kita kena jadi seorang rakyat yang taat setia pada negerinya kan...

sapo oghang ghombau angkat tangan...
ni smua waghih den ni ;)


2 yang komen:

zarena heeney said...

ooo gitu kisahnya
ena org selangor "D

Azhafizah Md Nor said...

nama pokok ke asal eh..baru tahu.hee

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com