Nuffnang Gadget

April 11, 2014

Gulai Udang dan Ulam Sambal Belacan...

ni menu diner kami semalam...
sekarang ni petang-petang pun hujan...
nak makan kat luar pun macam malas dengan hujan kan...
so, balik rumah masak ajerlah...
lagipun barang-barang basah banyak dalam petiais...

memang dah cakap dengan Adam dalam kereta balik ni mama nak masak 
gulai udang tapi mama letak carot...
sebab Adam apa-apa lauk pun nak letak carot baru dia banyak makan...
sebab Adam penggemar carot no 1 kat Malaysia hehe...

-- ni ajer menu kami semalam... Gulai Udang campur kacang buncis dan carot dan jugak ulam-ulaman dengan sambal belacan --



suka tengok ulam-ulam macam ni...
fresh ajerkan...
ulam ni Alycia beli kat pasar...
ulam daun tenggek burung dan ulam pegaga...
lepas tu nak kasi cantik tambah tomato ceri...
baru selera nak makan tengok hidangan cantik atas meja hehe...

sebenarnya bagus kita makan ulam-ulam macam ni sebab sayur macam ni tak diproses dan masih kekal dengan khasitanya...

Amalan makan ulam atau sayur-sayuran mentah boleh membuatkan seseorang awet muda kerana ia mengandungi banyak bahan antioksidan yang mampu menghalang tindakan radikal bebas.
"dah biasa dalam setiap hidangan mesti ada sayur, takde sayur rasa macam tak lengkap.."

5 yang komen:

Azhafizah Md Nor said...

sedapnye makan ada ulam tenggek burung tu..nama dia pelik kan tapi sedap ulam tu..fiza suka..

baguslah adam pun suka carrot.snang nak masak bg adam mkn :)

Farah Waheda Wahid said...

akakkkkkk.... farah jadi lapar balik walaupun perut dah penuh masa lunch tadi...oh tidakkk.... sedap ni...

Nad MamaZN said...

sedapnyaaaaaa!

Fizi Zaidi said...

gulai udang tu..cam sedap je..huhu

Mia Liana said...

wahhhh sedap ni... selera kampung.

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com