Nuffnang Gadget

November 7, 2014

Gulai Cendawan Sisir...

hari Selasa haritu en Ajip cuti...
dia kata nak pergi pasar tani beli barang basah kat rumah dah habis...

bila balik tengok macam-macam dia beli dengan daging, ayam, sotong, ikan, sayur...
pastu ada pulak cendawan sisir...
ada orang panggil cendawan kukur...
korang pernah tengok cendawan sisir...


(picca ihsan google)

ha macam tulah rupanya kecik-kecik...
selalu kalau kat kampung-kampung senang dapat sebab selalu tumbuh di batang pokok yang tumbang...

tapi pelik pulak tetiba pasar tani di Putrajaya ni ada jual cendawan sisir...
agaknya musim hujan kot sekarang ni...

Alycia ni tak pernah masak cendawan sisir...
makan pernah lah kalau balik kampung mak mertua masak...
en Ajip suruh masak lemak cili api pedas-pedas katanya...

terus nak telepon mak mertua nak tanya macam mana nak basuh...
macam mana nak masak...
sekali en Ajip kata tak payah...
dia yang ajar macam mana basuh dan masak...

dia kata memula rendam sekejap dengan air garam dalam setengah jam...
pastu basuh ramas-ramas bawah air paip tu sampai dah hilang habuk...

terus masak macam biasa macam masak lemak...
kat rumah takde ikan masin, rencahkan dengan ikan bilis ajer...


tadaaaaaaaaaa...
siap untuk di makan...

tu ikan goreng biasa ajer tu...
lauk untuk Adam, pastu goreng sikit bawang dan carrot tabur atas ikan tu...
ha, dah selamat lauk Adam ada carrot dan ikan...

tapi si Adam ni pun tekak kampung jugak...
mintak jugak nak lauk cendawan tu...
dia kata sedapppppp...
aihhhh, sama pulak papa dan anak tekak selera kampung...


3 yang komen:

ilass said...

Sedapnya cendawan ni...
Betul la...zaman kecik-kecik dulu jer last makan
Pergi rumah kawan, mak dia jamu makan nasik sempoi punya...cendawan sisir goreng dengan telur campur ikan bilis..,humm, sedapnya...

Azhafizah Md Nor said...

Kat kg panggil cendawan kikir lah kot..tp mak fiza selalu tumbuk sikit sebelum masak tu..sedap msk lemak pedas :)

Sidratul Muntaha said...

xpnh mkn tpi msti sedaplah kan?

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com