Nuffnang Gadget

July 8, 2015

Menu Ramadan Ke-20...

semalam dah teringat dah nak masak gulai daging salai...
daging salai yang beli kat Kuala Pilah masa on da way balik ke Putrajaya...
balik kampung wajib tapau lauk-lauk kampung ni macam daging salai, sembilang salai, puyuh salai...

tengah hari tu gigihkan jugak ke pasar beli santan + sikit sayur-sayur + ayam setengah ekor...
tengok petiais kosong lauk basah semua habis dah...

kalau buat gulai en Ajip kata kena pakai santan fresh.. takmo santan kotak...
baru rasa macam lauk orang Negeri Sembilan ...


memang kena masak gulai dalam kuali bagi santan tu pekat sikit...
baru sodappp...
tu pun banyak belajar dari mak mertua...
tapi semalam tak buat pedas sangat, sebab takut Abang Adam tak boleh makan...
eh, abang Adam sekarang dah pandai makan gulai...

aritu kat rumah wan makan gulai siput sedut...
pastu rendang ayam + daun puding tu pun dia suka...
siap cakap siang tu nak bukak puasa sebab pagi tadi makan ayam sikit haha... alasan dia...


tu lah menu semalam...
Gulai daging salai, sayur pakchoy goreng dan telur dadar....
telur dadar tu en Ajip yang masak...
cakap dengan dia apsal nak decorate bagai letak karet dengan tomato...
dia cakap kang mama nak ambik gambar...
erkkkkk ;)

eh ada pisang emas jugak sebagai pencuci mulut...
sekarang ni dah kena masak laju-laju rasa macam nak tercabut tangan...
sebab Aliff dah start makan...
kalau lambat bagi makan kang dia ngamuk nak tido...
makan siap sembur-sembur sebab ngantuk...

ok, arini rasa macam nak masak sambal sardin la...
korang masak apa arini??


5 yang komen:

Farah Waheda Wahid said...

omgggggg gulai lemak cili api daging salaiiii...my favourite ni kak alycia....

adda syuhada said...

sedapnyer...

Azhafizah Md Nor said...

memang lain rasanya msak guna santan kotak tu..fiza pun menuntut ilmu masak gulai kat mak mertua pilah..hihihi..baru sodap masak.

kak gojes said...

wah...hidangan nampak simple tp sedap la

adianiez AIDA said...

sedap nyer !!!
gulai lemak cili padi tu...
fuiyoh terangkat!

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com