Nuffnang Gadget

August 7, 2015

Resit Buku Yang Dikumpul Setakat Ni...



Alhamdulilah, ni adalah resit buku yang dikumpul setakat ni...

sejak jadi pembayar cukai ni, inilah salah satu benda yang WAJIB Alycia buat...
kumpul dan failkan semua resit pembelian buku/majalah...
sebabnya untuk kurangkan pembayaran cukai pendapatan...

Alycia wujudkan 1 fail untuk cukai pendapatan...
lepas tu tagkan ikut tahun...
semua resit-resit pembelian buku/majalah, statement insurans nyawa dan pendidikan
 untuk Alycia dan Adam memang simpan 1 tempat... senang...

walaupun kita declare tapi tak kena tunjuk bukti, tapi kena simpan jugak...
incase LHDN nak buat semakan lanjut dan mengaudit dokumen...

Ni Alycia kongsikan bagaimana caranya untuk kita kurangkan Cukai Pendapatan :

Antara perbelanjaan yang boleh kurangkan cukai pendapatan :

1. Zakat – Ini adalah kelebihan yang ada pada orang muslim. Anda boleh dapat pelepasan cukai sebanyak jumlah zakat yang ada bayar.

2. Pendidikan Anak – Pelepasan cukai maksimum sehingga RM3,000 sekiranya anda menyimpan melalui Skim Simpanan Pendidikan Nasional ( SSPN) iaitu skim simpanan yang direka khas oleh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi tujuan pendidikan tinggi.

3. Pembelian buku, journal, majalah – Pelepasan cukai maksimum sehingga RM1,000.

 "tak sabar nak tunggu apa yg bakal diterima pulak selepas GST diperkenalkan.. erkkk..."

5 yang komen:

Eka Tikah said...

wahh, akak ada buku resit. bagus ni. nak rujuk senang. kite main letak dlm satu fail, nk mencari susah ><

Farah Waheda Wahid said...

he he he, baru nak cakap, ini untuk pembayar cukai...ekekeke...nanti ash dah sekolah tazabbar nak tunggu time tu, mesti banyak resit buku nih...ekekekeke....

Salina Johari said...

bagusnya...tu la kena simpankan...tapi Sal ni pemalas sikit...hehehe

Azhafizah Md Nor said...

seronok bila buat macam ni kan..rasa sistematik sikit dan senang untuk buat rujukan kalau ape² hal

Ezwan Amrin said...

wah, nice la... sy punya resit simpan mcm tu je... bole try follow ni... hehe... TQ

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com