Nuffnang Gadget

October 26, 2015

Kuih Cucur Jawa By en AJip...

Ni aktiviti minggu lepas...
masa hari Rabu cuti Awal Muharam tu tengok Aroma Tradisi di TV3...
glamer u alls kampung Kak Alycia masuk dalam TV...
Kampung Gebok, Mantin Negeri Sembilan...
memang semua dah berpakat kena duduk depan TV tengok kampung kita masuk tv...
siap bagi tau mak mak sedara sepupu sepapat bagai semua kena tengok tv haha...

masakan yang di masak haritu Gulai Ikan Keli dengan Kulit Rambai, lempeng nasi dan kuih cucur jawa...

pastu cakap kat en Ajip nanti weekend nak buat kuih cucur jawa lah...
slalu jugak beli kat Pasar Malam...
sekarang ni harga 1 = 40 sen...
50 sen pun ada jugak jumpa...
memang suka sangat kuih ni...
dulu- dulu nenek Kak Alycia slalu buat kuih ni kalau anak cucu balik kampung...

tetiba masa Sabtu tu en Ajip cakap dia ada projek rahsia...
sibuklah keluar tepung bagai kat dapur...
rupa-rupanya dia sendiri nak buat kuih cucur jawa tu...

-- ni semua bahan yang dah siap dibancuh --

kuih ni kena perap 2 atau 3 jam baru boleh goreng...
petang tu tengok en AJip cepat-cepat bangun tido ambik kuali nak goreng kuih...
semangat betul dia haha...
Kak Alycia ajarlah cara yang betul goreng kuih ni sebab ada pengalaman tengok nenek goreng masa kecik-kecik dulu...

-- tadaaa kuih yang dah siap digoreng --

sedap sangat resepi ni...
nanti kak Alycia share lepas ni...
seriusly banyak betul Kak Alycia makan dengan en Ajip...
sampai malam tak makan nasik...
Adam tak suka...
apalah budak-budak zaman sekarang kan...
tak suka makan kuih tradisi zaman tok nenek kita dulu...

ok bye ;)

2 yang komen:

iffah hussin said...

Nampak sedap cucur ni...

Boleh follow resepi ni nnt... :)

Azhafizah Md Nor said...

pandai husband akak buat kuih ye. terbaik lah

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com