Nuffnang Gadget

February 19, 2016

Tips Kesihatan Buat Wanita 30-an....


Kak Alycia ada terbaca di di Portal Eh.Com tentang Tips Kesihatan Bagi Wanita 30-an...
opkos lah kan Kak Alycia pun nak masuk 37 dah tahun ni...
ni 1 sharing yang bagus bagi kak Alycia...
so, kak Alycia pun rasa nak share kat blog utk kawan-kawan yang bakal masuk usia 30-an atau yang dah memang 30-an pun macam kak Alycia...
jom baca kita ...

----------------------------------------------------------------------------------

Sedetik menjangkau umur 30-an, anda sebenarnya disarankan untuk lebih kerap dan teliti dalam menjalankan pemeriksaan kesihatan agar kesihatan tubuh badan kita boleh dijaga dan diberi perhatian dengan sepenuhnya. Ini kerana setelah menjangkau umur 30-an, tubuh badan kita akan mula menimbulkan kesan negatif jika tidak dijaga dengan baik melalui pemakanan dan aktiviti yang dilakukan.

Ketahui tentang realiti tentang kesihatan yang anda perlu fokuskan menjangkau umur 30-an.

1. Lakukan pemeriksaan kesihatan

Inilah masanya untuk anda melakukan pemeriksaan kesihatan dengan lebih kerap. Lakukan ujian pap-smear, tekanan darah dan ujian darah untuk mengenal pasti tahap kolesterol dalam darah. Ini kerana dalam melakukan ujian dan pemeriksaan kesihatan dengan lebih kerap dapat menjaga kesihatan anda dengan lebih baik. Apatah lagi jika anda mempunyai penyakit keluarga melalui genetik, ia haruslah lebih diberikan penekanan agar ia boleh di jaga dengan lebih awal.


2. Senaman

Tahukah anda bahawa semakin meningkat umur kita, semakin rendah metabolisme dalam badan kita. Ini bermakna risiko untuk anda menjadi obesiti adalah tinggi sekaligus menaikkan risiko anda untuk mendapat penyakit diabetes, penyakit jantung dan arthritis.Lakukan senaman fizikal dengan lebih kerap sekurang-kurangnya sekali seminggu.

3. Amalkan makan sihat

Apabila metabolisme anda berkurang ini bermakna bahawa anda tidak lagi digalakkan untuk memakan makanan ringan tanpa perlu berkira bila dan sekerap mana kerana ia akan memberi impak kepada badan anda menjadi obesiti. Banyakkan memakan buah-buahan, sayur-sayuran, ikan segar dan sumber protein yang sepatutnya. Kulit anda juga akan lebih cantik dan sihat dengan pengambilan makanan yang sihat.

4. Ambil kalsium

Adakah anda mengambil kalsium yang cukup? Anda tidak akan lihat kebaikan mengambil kalsium sebelum menjangkau umur 30-an. Setelah umur anda menjangkau 30-an, risiko untuk tulang menjadi kurang berdaya tahan apabila sedikit demi sedikit kalsium hilang dari dalam tulang. Ia boleh menaikkan risiko untuk mendapat penyakit osteoporosis. Sebaiknya ambil sekurang-kurangnya 100mg kalsium setiap hari seperti mengambil yogurt, keju dan susu yang diperkaya dengan kalsium dan Vitamin D.

5. Jaga kulit anda 

Pada tahap umur 30-an, kulit akan lebih menimbulkan kedutan, kesan sinaran matahari, dan garis halus. Ini kerana pembikinan kolagen dalam badan berkurang apabila umur kita kian meningkat. Tetapi ia tidak terlambat untuk menjaga dan memulihkan kulit anda. Elak kesan buruk cahaya matahari dengan menggunakan pelembap dengan SPF 30 atau ke atas. Gunakan pencuci muka dua kali setiap hari dan pastikan anda mencuci mekap anda setiap hari sebelum tidur.

(Sumber : SINI)


3 yang komen:

Kak Nieyl said...

Semoga sentiasa di beri kesihatan yg baik..Amin...

Norhayati Mohd Isa said...

Good sharing Azura..

adianiez AIDA said...

eh. aida tua setahun la dari alycia.
aida 38 thn ni tau :)

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com