June 7, 2018

Menu Berbuka Ramadan Ke-20 dan 21 ...

Assalammualaikum.
Salam 22 Ramadan.
Kejap jer dah 21 Ramadan, lagi 8 hari lebih kurang nak sambut raya.
Macam mana persiapan raya korang?
Oh, nanti kita cerita pasal persiapan raya yer.

Ni menu berbuka hari ke-20 dan 21 Ramadan.
Hari Selasa 20 Ramadan tu kebetulan Qekra cuti sebab Nekma ada prosedur endoskopi di Hospital Tuanku Jaafar.
Lagi pun hari Selasa di Putrajaya memang ada pasar tani
Teingin nak makan daging masak kicap.
Terus pergi pasar tani beli daging fresh.

-- ni menu 20 Ramadan --

Qekra masak daging masak kicap dan kangkung goreng cili api.
Kebetulan ada sup ikan tenggiri sikit lebih lauk semalam tu panaskan lah.
Tak usah membazir.
En Ajip beli sikit kuih-muih dan rangka ayam di Param.

Semakin nak hujung Ramadan ni rasa nak masak lauk simple jer.
Sebenarnya Qekra lebih suka lauk yang goreng-goreng sambal macam tu.
Jarang nak berkuah sangat.
En Ajip dan anak-anak pun sama.
Cum Zhafran suka yang ada sup-sup dan fishball.

-- Ni menu 21 Ramadan semalam --

Sambal terung tu Nekma masak. Dah lama tak makan Nekma cakap.
Qekra just masak sup suun + fucuk + fish ball.
Dan goreng Ikan Bawal panas-panas.
En Ajip pulak beli kari kambing dan sikit kuih-muih di Param.

-- ni karipap kambing en Ajip beli --

Punyalah besar kan karipap kambing tu.
Makan 1 dah kenyang.
Harini rasa macam nak masakkan kueyteow goreng untuk budak-budak.
Sebab ada lebih daging sikit haritu.

Tengoklah kejadiaannya petang nanti jadi ke tak hehe...
Korang masak ke beli tu...

5 yang komen:

adianiez AIDA said...

aida pun da abis idea dah nak masak pe.
semlm blogwalking. dpt la idea ari ni sotong goreng kunyit.
terung diselimuti sambal tu = menarik perhatian aida :)

Shahida Dzulkafli said...

daging masak kicap tu paling mengancam.. kikiki..

Putri said...

Dh akhir2 ramadhan ni saya dh malas ke bazar.maybe dh rasa kebanyakan menu kat bazar..saya lebih byk mkn lauk kat rumah.lg fresh dan sedap.cuma kuih muih jer still beli..itu pun dekat jiran dlm tmn sebab dh tau dia memang buat kuih baru hari2.x de jual kuih recycle

Siti Yang Menaip said...

CT kurang minat gak lauk2 bersup. kalo ada sup huurm lambat sket makan hehe.. suka yang kering je. selera terbalik ngan mak haha..

mama tisya said...

karipap kambing..xpernh jmpa org jual karipap kambing

Copyright © 2011-2016 Reserved to MyAlycia's
Copyright 2007 - 2016 © MyAlycia :: Best viewed in Google Chrome
Design by Azhafizah.Com